fredag 31 maj 2013

En lustig man, han tänker han

Jag kan villigt erkänna att jag gärna tar genvägar om jag kan. Bara lite drygt när genvägen visar sig vara en senväg. Fast ibland kan det vara värt chansa tycker jag. Som när det kommer till IKEA möbler. Hur många läser egentligen instruktionerna innan de sätter igång? Jag gör det inte! Att räkna antal bräder och skruvar för att säkerställa att allt är i ordning innan man börjar. Nä, fy så tråkigt!
 Har varken tålamod eller energi nog att traggla mig igenom  något som systematiska ordningar. Nä, jag klurar hellre lite för mig själv. Ofta går det bra. De gånger det inte gått så bra kan det vara svårigheter att få igen en låda på byrån man monterat eller så finns det en näve extra skruvar kvar. Shit happens! Finns värre saker bekymra sig över...

I ett förhållande tror jag det till och med är bra om man inte har för lika karaktärer. Visst kan man lätt störa sig på den andres tröghet om man är en såndär som vill det ska vara snabba tankebanor. Och visst vill den noggranne slippa ligga sömnlös och frustrerad över en näve skruvar liggandes i byrån som inte går stänga helt.... Well shit happens!

Jag och min man är lite olika. Han är ingenjör och läser instruktioner ingående. Kanske googlar han lite för att dubbelchecka att det verkligen är rätt och riktigt så som han tänker. I vissa fall kan ett kalkylprogram sättas upp- Och säger kurvorna att han är på rätt bana så kanske det blir en byrå till  hösten. Om tajmingen är rätt vill säga.

Jag är en sån som impulsivt börjar äta hämtpizzan redan när första foten lämnat pizzabutiken. River av lite kanter till en början för att strax därefter helt tappa konceptet och  börja dra i pizzans söliga inre. Lite fläckar på tröjan och oljig ratt går ju rengöra. -Men mågon annan dag... Man blir trött av att äta pizza....
 En noggrann partner som oftast ser 100% självbehärskning som en dygd kan vid anblicken eller till och med bara antydan av detta deklarera skilsmässa på stående fot.
Vi är olika men det skapar lite dynamik också. Det ligger inte i den petiges natur att uppskatta denna typ av brist på karaktär. Personligen tycker jag att det är lite charmigt. Men det kan man ju inte säga ;)

I min dator har jag ett Word starter. När jag öppnade dokument tidigare så såg jag att det var för lite knappar i det. Jag kunde inte göra de inställningar jag önskade utan bara skriva löptexten rakt upp och ner. Överhört retsamt. Alltså klagade jag till min livspartner och önskade att han skulle ladda ner full version av Microsoft Office. Att ladda ner själv kändes inte på något sätt aktuellt. Det är nämligen en av de sakerna jag inte har tålamod till att göra! Bara tanken gör att det kryper i hela kroppen. Och så brukar det ändå inte fungera som det ska. Gör min man det vet jag att det är gjort på ett riktigt sätt. Såklart att var och en ska göra det man är bäst på!
Jag är förutom att ladda ner program dålig på att städa, diska, plocka undan och rensa i skåp. Jag tycker det ligger i den noggrannes roll göra dessa saker.
Däremot är jag bra på se vad som behöver göras så jag kan åta mig det oattraktiva jobbet att arbetsleda. Vi möts inte alls i detta.
Igår tog min man tag i mitt datorproblem. Och idag hittade jag denna lilla story i ett dokument i min personliga mapp....

Hej jag heter Jan jag kan dansa samba. När jag är på stan så tar jag gärna fram mina fina kläder med paljetter och det hela och dansar en liten stund till glädje för alla. Om det regnar så tar jag glatt fram paraplyen och dansar vidare som om inget kommer från himlen.

En sak fattar jag dock inte. Min fru klagar på att datorn inte fungerar som de skall. Enten är det det ena  eller så är det det andra som inte är som det skall. Nu är det Words som inte fungerar, säger frugan. Jag är mycket fundersam till varför hon säger så. Har hon provat? Har hon över huvud taget hittat Words i djungeln av program som döljer sig under en dators blanka yta? Dessa och andra frågor frågar jag mig själv då och då. Inte har jag hittat svaret efter alla dessa år.

Varför är det på detta viset frågar Ronja sig själv i den kända historien som sänds på TV ibland. Jag frågar mig själv samma sak.

Men nu är det som det är, Word verkar fungera och allt är som det skall. Vad kan det då vara för lurigt som frugan letar efter…

Kanske skall vi föreslå ett kurs i dator-teknik. Det vore nog något.

När jag nu går in i ett dokument tycker jag att det ser ut som det kommit fler knappar. Knappar jag inte hittat tidigare fast jag letat bakom och under spalter. Jag förstår inte, vart var de innan???
Och efter att läst hans lilla historia tänkte jag att han, min man, är allt en lustig man!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar