torsdag 25 september 2014

När en mammas drömmar går i kras

Jag skulle väl inte vilja vara så drastisk att säga att jag vill leva om mitt liv genom min dotter. Men, det hade ju varit himla käckt om ungen kunde göra lite av det som jag aldrig vågade eller hade möjlighet till...  Som balett kanske?

Wiiiiii!!!! SMACK, BOM CRASCH!! Ursäkta men det var jag som blev just nedslagen av FI och några Hen =0

Sorry kunde inte låta bli. tycker det är så kul skoja om den svenska genuspolitiken ;)


Men tillbaka till damen ifråga som det handlar om. (Eller handlar det inte om henne???) 
Iklädd I en otroligt söt, turkos dress med tillhörande guldfärgade ballettskor, trippade förhoppningsfull mor och dotter till den första lektionen. Det visade sig att trots god planering (?) med håruppsättning och outfit inte var nog. Mamman hade missat tiden med hela femton minuter,(surprise) vilket innebar femtio procent av totala lektionstiden.
Men med korrekt "outfit och hairstylish" var jag övertygad om att den turkosa naturbegåvningen lätt skulle kunna smälta in dansa in tiden.
Så tänkte inte treåringen I tyll!


Om ni har haft katt och av något skäl varit tvungen att ge katten ett bad, kan ni nog se bilden framför er. För det var ungefär så hon reagerade när vi skulle passera dörren in I danssalen.

Hälarna I golvet, armar och ben ut I spjärn. Allt sker ljudlöst men hennes ögon sa
- Detta är inte aktuellt!
Men hon är ju trots allt bara tre så med lite glada hejarop och stort leende från dansläraren bestämde sig dock damen till sist för att ge det en chans.
 Hon radar upp tillsammans med 7 andra ballerinor. Dock alla klädda I rosa. ..
Redan där avvek denna dam. Sen fortsatte det...
Och jag kan i korta drag beskriva de närmaste femton minuterna på följande sätt:

Läraren: And girls, now let´s  do the tip toes, tip toes, tip toes . Hon tar ett fint tag om sin kjol med båda händerna och drar ut den likt en solfjäder samtidigt som hon graciöst sträcker fram ett rakt ben med spetsade tår snett framför sig.

Alla flickorna I raden försöker göra likadant.  
Behöver jag nämna att ingen såg graciös ut ? Men ack så gulliga!
Vi har knappt börjat innan Lilli the Ballerina börjar tycka balettklänningen är Kliig och kliar sig på magen.
Läraren fortsätter men nu med andra benet: And do tip toes, tip toes, tip toes.

Lilli känner det börjar klia ännu mer och drar ner axelbanden för komma åt bättre. Hon sträcker samtidigt på ena benet i en rörelse som ser mer ut som att hon tar emot sig för inte tappa balansen, men det är en tip toes förstår jag.

Läraren: And so tip toes tip toes tip toes, Lilli stretch out your leg and toes and do at tip toe.
 
Lilli står nu i en mycket märklig pose och balettklänningen har gått nedanför stjärten, för nu har kliandet tilltagit rejält. Och det har dessutom börja klia på ena skinkan. Men i ett halvintresserat försök  sträcker hon ändå ut sin tå i en tip toe. För se om hon gör rätt, vrider hon på kroppen så hon lättare kan se de andra ballerinorna. De gör tip toes som de aldrig gjort något annat. Och deras ballerinadressar kliar inte.
Lilli provar göra tip toes med andra foten också. Det är lite svårare, särskilt när man glömt dra tillbaka första benet och ballerinakjolen fastnat vid knäna och båda armarna fastnat innanför troskanten för nu kliar båda skinkorna och magen, faktiskt hela vägen ner på låren. Det kliar överallt där klänningen rört. Men Lilli tip toar ändå. Fast det är det bara jag och hon som kan se att hon gör.
Hon ser besvärad och irriterad ut och rätt som det är åker ballerina skorna i guld av också för nu är det no way back, klänningseländet ska helt av! Lilli skiter i tip toandet helt nu! She´s done!  Svårt hålla balansen, allt kliar och när klänningens axelband passerade underbyxorna så följde trosorna med.
Där står 8 flickor på rad och alla utom en tip toar. Men sjunde flickan är högröd av frustration och river sig som en naken spetälsk över hela kroppen. Nu har de andra också slutar tip toa. Lilli är mycket mer intressant att titta på. Då utbrister Lilli. -Jag vill inte dansa balett.  Jag vill gå och kissa!!!! Så det gjorde hon.

Klänningen kom inte på igen utan den före detta ballerinan gick hem i underbyxor och gympaskor. Hela vägen tillbaka mantrade hon att balett var dumt! Hon vill spela fotboll!

Det kan bli skoj! Jag fick aldrig chansen spela fotboll heller!!! Så nog för denna gång nu har har jag lite bråttom. Måste nämligen iväg och  på jakt efter ett par rosa fotbollsskor och en tvådelad söt dress....





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar