torsdag 30 augusti 2012

En 4-årings kvalificering till skolan


Hur kunde jag glömma skriva om samuels första dag i skolan idag!!!?

 Alltså, Samuel var på skolan och gjorde ett Assessmenttest. Faren var med och eftersom han då är den som beskriver vad som skedde bäst kommer här ett inklipp från hans logg

 I dag tidlig stod jeg og Samuel opp tidlig (8:30) og bare vi to var til frokost. For dette var dagen för dagen för dagen. Vi var på skolen og Samuel's forr-kunnskaper skulle opp til pröve. Som sagt; nå skulle han vise opp sine engelsk-kunnskaper og demonstrere sin insikt i mattematikkens mysterium. Han virket ikke nervös, men måtte likevel to ganger på toalettet under tiden vi ventet på å bli ropt opp. Mye her i livet låter alorligere enn det er, og så var det med denne testen. En liten rund dame kom frem og inviterte Samuel med for å starte opptaks-testen. Jeg forsökte å forklare att han ikke begrep ett ord av hva hun samen att jeg gjerne fultgte med for å tolke mellom partene. Det var OK, og vi satt oss ned ved ett mini-barne-bord der det låg penner i flere fager, en blyerts-vesser (sån med håntag som skal snurres når pennen er festet i kjeften) og ett A4-ark. OK testen starter. "Samuel can you please copy what I´m drwaing on this paper?". Den runde damen drar en strek på papiret og Samuel snurrer febrilt på blyerts-spisseren og ignorere henne fulstendig. "Samuel. Damen vil att du tegner det samme som hun har tegner, på ditt papir", sier jeg. Samuel slipper taket i spisseren og drar ett strek på papiret og ser på mig med forvirret blikk. Damen fortsetter å tegne, nå ett nytt strek, med denne ganger vertikalt, o stiller igjen samme spörsmål. Samuel tegner en vertikal strek, og ser på den runde dame for förste gang med ett ennå mer forvirret blikk. Damen fortsetter med först en firkant og så en sirkel og fölger opp med samme spörsmål. Samuel kopierer og drar ett par rotasjoner på blyant-spisseren. Damen noterer noe i sitt papir, noe som jeg tolker som att förste del av testen er godkjent.
"Samuel; how old are you?" Jeg gjentar; "Samuel, hun spör hvor gammel du er". Samuel ser rett ned i bordet og vil ikke svare. Den runde begynner å trikse med fingrene og Samuel fatter; tar opp hånden og viser 4 fingrer. "Great Samuel" sier damen og virker meget fornöjd. Hun reiser sig og ber oss fölge med og vi passerer resepsjonen og blir ledsaget inn på ett kontor der rektor (tror jeg, sitter bak ett skrivebord). Rektor veksler noen ord med den runde, leser fort resultatet fra testen og smiler till Samuel og sier; "Hello Jan". Jeg tenkte å si att han heter Jan Samuel men bruker Jan som tiltalsnavn med stenger munnen för noe blir sagt. Rektor fokuserer nå på mig og ber mig signere ett dokument som jeg på ingen måte leser för jeg skriver under. Jeg antar att det handler om att vi skal fölge skolen regler etc. Så sier att vi kan betale skoleavgiften den 3 September samtidig som vi skolen begynner og informerer om hvordan betaliningen skal gjöres og klarerer att jeg har forstått. Når hun fortår att jeg har forstått, så smiler hun brett og önsker Samuel hjertelig velkommen og att alt skal bli bra. Bra, da drar vi hjem, Samuel er fornöyd, rektor er fornöyd, den runde-damen er helt sikert fornöyd og jeg er glad att testen ble sånn som jeg hadde tenkt mig og resultatet bra nok for att min förstefödte sönn nå er kvalifisert til å begynne på skolen. 4 år er han, stakkaren.


För att alla nu ska hänga med i språkväxlingen kommer här en översättning från googletranslate
 
I morse stod jag Samuel upp tidigt (8:30) och bara vi två var frukosten. För detta var dagen före dagen för dagar. Vi var i skolan och Samuels affärskompetens var upp att försöka. Som sagt, nu skulle han dyka upp på deras engelska språkkunskaper och visa sin insikt i matematik mysterium. Han verkade inte nervös, men ändå dubbelt toaletten under tiden vi väntade att kallas. Mycket i livet alorligere låtar än det är, och så var det med detta test. En liten rund dam kom fram och bjöd Samuel att börja med skytte testet. Jag försökte förklara igen han inte förstod ett ord av vad hon frö som jag gillar fultgte med att tolka parterna. Det var OK, och vi satt sig ned vid ett mini-barnbord där den låg pennor i flera färger, en blyerts-Vessa (Saanen med håntag att vrida när pennan är ansluten till käken) och en A4-ark. OK testet börjar. "Samuel kan ni kopiera vad jag drwaing på detta papper?". Den runda damen dra en linje på papperet och Samuel snurrar febrilt på blyerts-vässare och ignorera henne helt. "Samuel. Damen kommer ATT du ritar på samma sätt som hon drar på ett papper", säger jag. Samuel Släpp bryne och dra en linje på papperet och tittar på mig med en förvirrad blick. Damen fortsätter att dra, nu en ny linje, detta vertikala plan, o fråga igen samma fråga. Samuel ritar en vertikal linje, och titta på den runda damen för första gången med en än mer förvirrad blick. Damen fortsätter med den första en kvadrat och en cirkel och sedan följa upp med samma fråga. Samuel kopiera och dra några varv på pennan-vässare. Damen notera ingenting i hans papper, som jag tolkar som ATT den första delen av testet är godkänt.

Solklart eller hur??
 

2 kommentarer: