onsdag 29 augusti 2012

Så Svensk har jag aldrig tidigare varit..

På IKEA kände jag mig inte så långt hemifrån...

Jag kom på mig själv med att läsa artikelnamnen högt. Antar det var mitt sätt säga " Hallå! jag har också ett ursprung, en kultur, en historia!" Jag kände verkligen att det var jag och Ingvar där jag gick. Något patriotiskt kom också över mig. När vi var i resturangen och barnen lekte i lekhörnan, kände jag en viss irritation över att det bara var mina barn som begrep vikten att följa anvisningarna. Man ska lämna skorna utanför! Så arrogant att strunta i de Svenska reglerna! IKEA är ju lika heligt som den svenska ambassaden!!
Automatiskt letade mina svenska ögon efter skylten med "ta av dig skorna" anvisningen för på något sätt få det bekräftat att vi hade koll på läget. Jag och Ingvar. Allt rann sakta av mig när det efter en stund gick upp för mig att det inte fanns någon förbudskylt. En sekund senare blinkade det till i minnet att jag faktiskt hört att man inte ska visa fotsulorna offentligt. Korrekt eller inte, men det tog inte många sekunder innan mina ungar fått sina fotsulor täckta med ett par crocs. Och mitt psyke gjorde ett lappkast med insikten att inte ens på IKEA kunde jag vara helt svensk. Stressen över en förlorade identietet underlättades inte av att mina shorts hela tiden hissades ner var gång jag böjde mig fram. Och enligt Janove har minst 2 slöjbeklädda kvinnor därmed haft möjligheten att parkera en cykel under kvällen...

IKEA ligger inbakat i en Mall. http://www.dubaifestivalcity.com/Dubai-Festival-Centre-4.aspx
När vi klev in i Mallen var det första vi mötte en Tyrannosaurus REX. Stor som ett hus vrålade och slängde den på svansen. Tack o lov var den inlåst i en bur av stål. REXEN var aggressiv och Sander blev lite orolig. Hur förklarar man för en 2-åring att den bara var på låtsas när man själv inte var riktigt övertygad om dess äkthet...Ja, jag vet att de dog för flera miljoner år sedan. Men försök förklara det till en 2-åring som inte ens vet hur lång tid en minut är!


 "Han va inte fali! Han va inte fali!"
För att verkligen utmana lillemans psyke till bristningsgänsen så sprang det naturligtvis runt en människa utklädd i en 3 meter hög ballong-dino. Dinon gick fram till hans pappa och skakade hand. Något Sander inte alls uppskattade!
Hela killen skakade och det sista han upprepade i mantra innan han tog natt var  "Mamma han va inte fali, han va inte fali" Inte ens det vanliga Bajsavslutet fick han fram.


Annars har barnen sovit länge under dagen. Många intryck ska bearbetas och kvällarna blir senare här. Så någonstans ska det ta ut sin rätt. Här sover nu de små för natten. I morgon ska Samuel till skolan för göra sitt assessmentest. Ingen verkar veta vad man gör för barnen går in utan föräldrarna. Tur jag har en verbal kille som säkert kan återberätta vad han upplevt. Godnatt alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar