tisdag 28 augusti 2012

Var tog dagen vägen? Ute på en öken åker....?

Otroligt hur mycket man faktiskt kan hinna med på en dag.

Morgonen började med samling i min stora dubbelsäng. Sen vi kom in på hotellet har vi herr och damavdelning i lägenheten. Jano med killar i ett dubblerum och jag och Lilli i ett annat. Jag och Lilli är nöjda för vi har det största rummet. Walk-in-closet och stort badrum. Any how, morgonbeställning sker tydligen från min säng. Allt från att tv ska sättas på till letning av nappar eller andra bortslarvade saker samt frukost. Allt detta sker helt utom pappans vetskap tydligen. Jag såg nämligen att han skrivit i sin blogg att vi alla tydligen sover till halv tio på morgonen...jag vill rätta lite där. -HAN sover till halv tio. vi andra, dvs JAG, sover till senast halv åtta. Ja, så var det sagt!
 Hursomhelst så åt vi frukost och Jano skulle fixa en sak som tog 20 Dubaiminuter. In real life är det ca 1,5 timmar har jag lärt mig efter bara fyra dagar här. Den tidsuppfattningen överensstämmer förvånansvärt bra med makens uppfattning av tid. så jag har seriöst funderat över om han i ett tidigare liv varit Arab.
Medan vi väntade studerade Sander en "lokal man"med den traditionella dräkten, vit klänning och huvudduk. På huvudduken sitter en ring/band. Detta band stod nu i centrum för Sanders tankar denna morgon. Efter studerat en "lokal" ett par minuter sprang han in i lekrummet och kom ut med två stora plastringar. Han gav en till mig och tog en själv varpå han kommenderade mig sätta den på huvudet. Allt detta skedde 1,5 meter från mannen med dräkten. Hur hade ni löst det? Ska tillägga att det anses vara oerhört respektlöst av mig som kvinna att "härma" en man genom ett förlöjligande av hans klädsel. Den som känner Sander vet också att han låter inte bara saker passera....

När allt var klart men Jano och 20 dubaiminuter gått var det dags pipa ner i det apvarma garaget för hämta den apvarma hyrbilen. Resan gick till Samuels nya skola CAS casdubai.com för köpa skoluniform och boka tid för Samuels Assessmenttest. Skoluniformen kan nog närmast beskrivas som galenskaparnas (?) rollfigur scouten som är pedofil och suger på en klubba om någon minns? Jag höll på smälla av när de satte scouthatten med något som måste vara historiens största brätte, på min sons stolta huvud. Det ska vara en mycket skolsugen fyraåring för känna sig fin i den kan jag säga.
Skolan gjorde gott och stort intryck på de båda små killarna. Skolan har nu sommar campus och hoppborgar, rutchkanor och spel fanns i vart annat rum. De lekte och itne helt oväntat stod Sander på huvudet ner från en hoppborg. För de som inte vet kan jag berätta att samtliga golv här nere är av sten. I lite gråt och lite skrik lämnade vi skolan för att gå ut och återigen mötas av hettan på 46 grader. De säger här att man ska lägga till 10 grader nu för  luftfuktigheten som nu är på närmare 70% nu gör luften ännu hetare.
Vi tryckte in oss klibbiga och griniga i den lilla hyrbilen och åkte så snabbt man bara kan i Dubaitrafiken hem till hotellet och poolen. Där stannade jag och Samuel och flöt i 2,5 timmar.
Jag har fått sagt till mig att inte titta så mycket på de beslöjade människorna men kan tala om att vi är så utstirrade och jag ångrar så bittert att jag inte fått tummen ur och tränat under senaste året...
hursomhelst jag satt och hängde vid poolkanten och intill mig satt en kvinna i abaya. Hon hade dragit upp den lite över benen och svalkade sina fötter. Eftersom hon var så frimodig vågade jag mig på att prata lite med henne. Typ såhär blev vårt samtal. Jag: Hur är det egentligen att bära Abaya nu när det är så hett. skyddar den mot värmen som jag hört? Hon: Its HOT and am PREGNENT!! As u can see THIS SHIT IS BLACK!! Där fick hon tyst på mig iallafall....

Båda killarna har imponerat stort på mig. De tackar och hälsar på engeleska. Sander avslutar alla samtal han har med att säga BAJS! tack o lov på svenska än sålänge. De äter och smakar tacksamt på all möjlig mat. Allt från Indiskt till bläckfisk. Hemma var de begränsade till pannkakor!!
Ikväll var vi med en kollega till Jano och hans fru på en resturang i den gamla delen av Dubai, souk Madinat. Ett superfint område med mycket god mat och speciell miljö http://www.jumeirah.com/en/Hotels-and-Resorts/Destinations/Dubai/Madinat-Jumeirah/Madinat-Souk/Dining/
Nu har familjen somnat klockan är 00,25 här jag ska själv lägga mig för ladda batterierna för ännu en dag i ökenlandet. Men gud vad jag längtar efter Noah.. =(



 

2 kommentarer:

  1. Nu har jag läst två av dina inlägg i bloggen och jag är redan hooked. Du skriver på ett sjukt underhållande sätt och jag kan inte sluta läsa. Jag hoppas innerligt att du har tid och ork att fortsätta skriva under hela er vistelse i långt-hemifrån-landet. Hoppas även att det kommer lite bilder framöver :-).
    Stor kram
    Annelie

    SvaraRadera
  2. Heeeiij!! vad skoj du gillar!! Det gjorde mig riktigt glad =) Filmsnuttar var ett bra tips. ska prova så snart internet fungerar i mer än två min i stöten. Kram till er alla från oss alla!

    SvaraRadera