torsdag 7 maj 2015

A different kinda facial

Kära dagbok idag gick jag på salong.
 
Tänkte jag skulle prova en ny salong som jag fick ett reklamblad om häromdagen. Klockan 8 ringde jag och en man svarade. Oj, en man... Jag måste ringt fel tänkte jag. Men nejdå, svarade mannen,  jag blev försäkrad om att det var helt I sin ordning och att han var ägare till salongen. Enligt ägaren öppnade de kl 10.00 och jag kunde bli erbjuden en tid 10.30. Kanoners!

 Så Klockan 10.15 stod jag vid dörren för spana in stället innan det var min tid. Lite snopen blev jag allt när det ff var låst. Varför blev jag snopen egentligen? Det är ju Dubai i ett nötskal... Iaf kl 10.35 kommer tre trötta tjejer släpandes på sig själva. Mödosamt öppnas låset i dörren och de kliver in, med mig i hälarna. De hälsar enligt Dubais handbook I good service  -Godmorning madam welcome. Men jag får inte en blick. Det var något med mobile.... Sen får jag sitta ner medan de sopar golvet. 10.43 frågar de vad de kan hjälpa mlg med. - ja, kanske den behandling jag bokat försöker jag mig på. Jag blir placerad i en frisörstol och lämnad förvirrad och ensam när tjejen försvinner. När hon kommer tillbaka säger jag att jag har beställt vaxning men dock inte av skalpen. Aha, säger servicetjejen och försvinner igen men är strax tillbaka med ett leende och ett stort Im so sorry madam.  Gud så duktigt! hon kunde ju även den repliken utantill.
 Bakom henne har det blivit fart. Två tjejer rusar runt som höns efter värpning och jag förstår att planering är inte deras starka sida. Det är förlåtet för jag är väldigt ödmjuk inför människor som besitter samma brister som mig ( väldigt ödmjuk är en överdrift, kanske till och med en lögn...men det gör historien lite sötare och kanske får mig att framstå som en beundransvärt tolerant person) Tio minuter senare har jag druckit upp mitt -No thank you no sugar in My coffee please jättesockrade kaffe och blir inbjuden till ett lila behandlingsrum. Lila, är det en bra färg ha i en salong? tänker jag när jag lägger mig ned på britsen. Utöver de skräcklila väggarna så är rummet dunkelt. Några lampor i taket lyser men ingen lampa som lyser upp för själva behandlingen. Stackars tjej tanker jag. Hur ska hon kunna se vad hon gör.

 Vaxet har värmts upp från hårt till kletigt och trögflytande men är på lång väg klart för användas. Utsmetningen på mina ben luggar och var betydligt mer obehaglig än vaxningen i sig. Men som mamma sa -Vill man bli fin får Man lida pin. Jag försöker på mitt svenska sätt göra henne uppmärksam på hennes slarviga vaxning och temperaturen på smetet så jag frågar - What kinda wax are "we" (inkluderande) using for the legs? Is it The same as you used on My underarms?
Fullt upptagen med få av det blågröna trådiga smetet från Stickan ner på mitt skinn svarar hon praktiskt -Its Wax madam. Shit really!!låg nära men jag höll mig. Så Orutinerat av mig tro jag skulle få något annat svar än detta. Så jag bestämde mig för att inte ge mig  så jag fortsätter med lite mer styrka I rösten - But what KIND OF wax is it!? Då reser hon på ryggen och ser kompetent och redigt på mig och svara med ännu högre röst - Its just WAX madam. WAAAX from a Jaaaar!
 Jag bestämmer mig för släppa ämnet och inser att kallt vax är förmodligen bättre än överhettat.

 Så nu när jag istället ligger där och suger på eftersmaken av socker med kaffesmak och den påträngande väggfärgen noterar jag att det finns en tv med dvd-spelare i rummet och kudden jag ligger på är en hoprullad fleecefilt. Nu är jag jädrigt nyfiken. Stod det inte "For ladies only" på entrédörren?!? Tanken som snuddat mig roar och äcklar på samma gång. Jag grubblar en stund och bestämmer mig sedan för fråga varför man har en dvd-spelare i ett behandlingsrum där man gör ansiktsbehandlingar, vaxar ben och masserar. Vaxtjejen ler oroväckande stort och och roat när hon svarar - Some customers like whatching dvd. Jaha ok men under vilken behandling kan man se på film då frågar jag vidare. Då rodnar hon och fnissar fram en fråga som om jag skulle avgöra om det stämde eller inte - Maybe Facial?? Jag fattade uppriktigt inte i stunden vad det var som var så kul?
Jag var tyst en stund och försökte se bilden framför mig. En dam som får en facial. Medan ansiktet masseras med olika härligt välgörande cremer och hander som sveper över och runt ansiktet. Hur mycket film kan man egentligen se med den distraktionen?

Här låg jag alltså  i ett rum, på brits. med en fleecepläd under mitt huvud, med benen fulla av kladdigt grönblått vax och väggar som ville äta mitt psyke och försökte verkligen förstå hur man klarar av se en video när man får ansiktsbehandling. Då slog det mig... Facial for who....


Notis
När  jag kom ut i receptionen var jag tvungen väcka receptionisten som somnat och låg helt utslagen i soffan. Och innan jag lämnade behandlingsrummet blev jag tillfrågad om jag ville ha"Full body massage" Thanks but No thank you...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar