tisdag 28 maj 2013

Solen i Dubai är het. Men Sverige brinner. Jag är förbannad.

Snart är det dags åka hem. Har inte varit hemma sedan vi kom ner i Augusti. Vet inte hur jag kommer reagera på att sätta fötterna på svensk mark. Eller ska jag säga svensk aska? För det är väl det mitt kära hemland består av just nu...
Jag kan ju inte säga hur jag skulle reagerat om jag varit hemma och följt galenskapen som pågår där. Kanske hade jag sett på det annorlunda än hur jag gör nu. Svårt säga. Men att sitta här, googla och se bilder, höra på play-tv om hur landet brinner gör mig så jäkla förbannad!
Vi lever i ett av världens mest jämlika länder. Vi har ett av världens bästa välfärd, vi har gratis skolor, vi har dagis för alla för en liten summa pengar varje månad. Många, inte alla, men många har bil (några färre sedan 2 veckor), bostad och jobb. Har man inte jobb kan man utbilda sig. Inte bara en gång utan flera. Up 2 U!
Du kan få understöd om du inte klarar din egna ekonomi. Man kan söka stipendier för i stort sett allt. Du får gratis, till och med betald (dvs understöd *för paragrafryttaren) Svenskaundervisning om du är invandrad. Inga stora summor pengar men VAR någon annanstans i världen får du allt detta?
Vi har en polis som ska skydda samhällsmedborgarna, jobba brottsförebyggande och upprätthålla någon form av ordning.
Vi har en pålitlig brandkår som kommer ett antal minuter efter man ringt. Och vi har subventionerad sjukvård för alla. Har jag glömt räkna upp något av alla förmåner vi har i lilla skitSverige som man nu vill bränna upp?!

Dessa brännare är illojala och nedvärderar sina familjer, vänner och grannar. Man spottar på ett rättsamhälle och man tar varje tillfälle till att känna sig kränkt och misskrediterad. Man ser till att vara en looser istället för att räta på ryggen och ta ansvar för sitt liv. Man lägger ord i mun på människor som har en sund åsikt om vad som pågår.
Jag kan inte säga vad dessa människor tänker. Men INTE är det politisk förändring det första de tänker när de vaknar på morgonen.
Det gör ont i hjärtat att läsa att det är många ungdomar som genom detta gjort sin brottsliga debut. Det gör ändå ondare att tänka på att flera av dem är minderåriga. Ondast är nog ändå att det inte verkar finnas några normalt funtade vuxna i deras närhet. Så tragiskt att det ska vara ett politiskt problem när unga människor inte har ansvarstagande eller närvarande föräldrar. Jag är av den åsikten att det i första hand inte är samhället som svikit dessa unga. Det är deras närmaste familjer och inga andra! SEN kom vänner till dessa familjer. SEN kom deras egna "vänner" Dvs de som dragit in dem i skiten -Oftast äldre, ibland tom vuxna. SEN när inga andra finns i din närhet då kommer samhället in. Vi är skyldiga hjälpa varandra men ingen kan kräva få hjälp. I första hand är du själv ansvarig för ditt liv. I alla fall om du är vuxen. Enligt lagen i Sverige är du vuxen när du är 18. Det är långt från alla som är vuxna då. Och det är vårt vuxnas fel.

Jag vet inte om jag tänkt såhär om jag varit kvar hemma. Men jag som varit så kritisk till mitt egna land att jag lämnade det med ett skratt. Tyckte politiken svajade, systemet svajade, sjukvården svajade, skolan gungade rejält. Tyckte polisen var orättvis.... and so on
Har insett hur sjukt jädra bra det är där borta ändå.
Vi har ingen diktatur, även om de finns de radikala apor som hävdar det. De vet förmodligen inte vad diktatur i verkligheten vill säga och borde ta sig en sväng runt jorden innan de uttalar sig.
Vi blir inte fängslade om vi anmäler ett brott.
Även om vi inte har 100% jämlikhet så är vi rymdmil framför många andra länder.
Vi kan klä oss som vi önskar utan bryta mot lagen
Vi kan kyssas på öppen gata utan att bli fängslade
Vi kan gifta oss med vilket kön vi vill. Och vi kan låta bli...
Vi har en sjukvård som är öppen för alla. Ja vi har det även om väntetiderna är orimligt långa och även om vi blir felbehandlade ibland. Hör och häpna... -Det kommer aldrig vara perfekt. Inte ens i Sverige!
Till skillnad från många andra länder är utbildning inte något som bara är till för de som har pengar. I Sverige är utbildning till för ALLA som VILL. Det är upp till dig. Men samhället kan inte plugga åt dig. Det måste du tyvärr göra själv, även i Sverige. trot eller ej! Fast du har rätten att klaga på dålig skolmiljö och kass undervisning om du misslyckas. Du behöver faktiskt inte ta något ansvar alls om du inte vill.
I Sverige behöver du inte betala 60-80 tusen om året för att sätta ditt barn i dagis.
Du kan också jobba deltid eller på timme. Inte alla länder som har det serru.
 Inte heller kan du kräva mammaledighet för att du vill tillbringa tid med ditt barn de första året. Än mindre till de blir sju....

Har dessa brännare någonsin funderat över varför detta skitland kan erbjuda allt detta och lite till?
Glöm det. Nä, bränn ner skiten. Hetsa mera så vi får en militärisk polis full av människorförakt.
Bränn ner dagis så dina syskon och grannens barn får lämnas in i trånga baracker med läckande toalettter.
Klaga på den avgiftsfria skolan som har korkade ointelligenta lärare hela vägen från klass ett till komvux. För visst var det så en debattör jag tyvärr inte minns namnet på skrev, att i dessa förorter finns det bara dåliga skolor. För visst måste det vara lärarna han syftade på när han skrev dåliga skolor?? Nä, spotta på lärare som försöker anpassa sin pedagogik till allt från "snille" till "dille" och blir hotad under rasten. Prova sen att göra så på en skola i ett annat land förslagsvis där jag befinner mig, Dubai. Här där dina föräldrar får hosta upp kanske 50-80 tusen per termin för att du ska få en framtid. Prova och se vad som händer. Jag är nyfiken, snälla kan inte någon testa??!


Jag tycker det är ok att inte plugga. Alla har inte de bästa förutsättningarna till det. Jag tycker det är ok att inte jobba om man inte klarar av det, vill eller orkar. Jag tycker det är okej att inte bidra ett smack till landets ekonomi. Men jag tycker inte det är ok att då klaga på alla lärare är skit. Inom varje yrkeskategori kan man alltid sätta skit framför någon. Precis som på ni som bränner ner folks egendomar.
Om du valt att inte gå skola klaga då inte på att man inte " får" ett jobb (föresten vem får ett jobb?? är det inte något man ordnar sig?) Brukar funka i korta drag ungefär såhär: Du har något vårt företag behöver. Du gör det vi önskar och vi betalar dig. Kallas vanligtvis lön. INGET normalt företag anställer utan någon form av kompetensutbyte hur gärna man än vill göra det!!
OM det är så att du väljer att inte studera eller jobba. För att alla lärare du mött är kassa och att arbetsförmedlingen inte gett dig något jobb. För det är din mänskliga rättighet att välja detta serru. Men kan du då vara så konsekvent i ditt hat då också att du INTE använder dig av välfärdens sjukvård. Eller trampar på skattebetalarnas gator. Eller söker bostadsbidrag och tar från de behövande barnfamiljerna? Snälla! Det blir så fel signaler till kommande generationer annars. Du kan väl tänka på det i alla fall?

Igår när jag hämtade barn på skolan frågade en förälder mig om varför de bränner i Sverige. Vad skulle jag svara??!! Vet någon?! Vad jag förstått så verkar de som bränner inte veta själva. När jag svarade så tittade hon på mig och skrattade och frågade. Varför stoppar inte polisen eller militären dom? Ja vad ska man svara? Att polisen inte har befogenheter att göra det,. Eller att polisen är livrädd för att bli kritiserad eller anklagad för att vara rasistisk? Eller att polisen fruktar sitt eget liv? Inget av de svaren är tillfredställande! Är det ingen som hör hur fel det är??

Jag blir så jädrans skogstokig när jag tänker på att det är vecka 2 på denna idioti. Jag blir skitsne när aktivister försöker plocka poäng och försvarar dessa kriminella människorna. Jag blir upprörd över ett Sverige som är så omhändertagande att de inte kräver eget ansvar av sina medborgare, allt ska någon annan fixa, allt är någon annans fel. Du kan ju inte dräpa grannens katt och skylla på att du var sur på din fru!

Nä något är fundamentalt fel. Jag ska tänka vidare på allt det jag skrev men tog bort. På allt jag skrev som jag kanske borde tagit bort... Jag är arg. Jag är arg på Sverige som tillåter detta. Jag är arg på människor som tar sig rätten att förstöra för andra bara för att de själv inte har samma sak. Jag är arg på alla de som försvarar kriminella. Jag är arg på att man riktar sin ilska (om det nu verkligen är det som de känner) mot oskyldiga och att man förtrycker sina egna. Arg för att....


Heja alla ni människor som nattvandrat. Heja alla ni som hjälper polis och räddningstjänst så de kan göra sitt jobb. Heja medmänniskor!

Nu ska jag ut och svalka mig i hettan...

2 kommentarer:

  1. word.

    (Vi kan ta de medhållande långa kommentarerna när vi ses)

    SvaraRadera
  2. Detta kan man verkligen kalla ett "hett" ämne haha

    SvaraRadera