måndag 17 september 2012

Det går upp och det går...

Man får se upp att tankarna inte blir en evighetsmaskin 
En trallvänlig låt som slänger tillbaka tankarna till högstadiet. En bra låt att vråla till i en jenkare med rävsvans och wunderbaum efter drukit karamellfärgad mesk så tungan blivit grön. (vem kom på idén???) Jo, tuffa var vi. Och bilen vi svängde vindeln runt i, var vår evighetsmaskin. Iallafall önskade vi det då.
Idag är jag glad över att det inte var så....
1. Mesk smakar skit!
2. Mesk med karamellfärg. -Ett stort VARFÖR??
3. Jenkare i all ära. Men nä, inte längre.
4. Vindeln runt.... -Känns som en såndär grej man inte vill ens barn ska göra...

Idag är jag tillräckligt gammal för att veta att inget varar för evigt. Det är bra! Då kan jag med säkerhet säga att jag kommer sluta röka! Om inte förr, så iallafall när jag dött.
Det är också bra veta när något är motigt. -Men sorligt när man har det bara sådär Jaaameeen JAAAA!!!! ( =Superbra. För er som inte upplevt känslan)
De sägs att man ska ha det lite trögt för kunna glädjas åt det lilla. Så är det nog. För hur skulle det annars låta -Åååååå!! Nu har jag så irriterat mycke pengar på kontot igen!!!! F* vad less jag bliiiir!!! Aldrig tar det sluuut!!

Ämnet pengar fick mig börja tänka på min äldsta son....
Wonder why??!!
.
Min förstfödda. -Vad jag älskar detdär retstickesmilet!!
När han var tonårig och beklagade sig för att allt var tråkigt. Så frågade jag honom varför han trodde att "roligt" var normaltillståndet. Ja, det var lite dumt! -Men jag har lovat betala mina barns eventuella framtida terapier om så skulle behövas. Tanken var god, ville egentligen bara ge lite perspektiv på roligt, kontra tråkigt... Tror jag lyckats för min son avskyr när man beklagar sig. Han typ ba: -Men du, vi kan väl höras sen? Nä jag är  inte upptagen men orkar typ inte nu...Eller typ aldrig! Eller så kan han ärligt men brutalt kasta tillbaka - Jamen om det är så jobbigt tänka på det varför fan gör du det då?!!
 
En riktig SHUT UP skulle man kunna säga... Men visst ligger det ett uns av visdom i det...?

Vi vet väl alla att det är lätt leva när allt flyter på skönt och behagligt. Då "krokar" man inte på att någon är dryg eller ohjälpsam. Nejdå, då säger man oftast att -Nämen det är okej, jag hade ändå trettio sekunder över.... Eller å så synd om dig som var så otrevlig mot mig! Nämen herregud! Nej inte alls, jag tog det inte personligt...Jag känner mig större än så idag!! Nu var det lite ironi. Vilket leder mina tankar till nästa person som jag också älskar....

Min väninna, Hållkäftensnygga Åsa!
Åsa och jag brukar mäta smärta med varandra och sedan göra oss roliga på varandras bekostnad. Det är skoj! Åsa kan få varenda klavertramp att kännas som att slänga sig i pudersnö, något man vill göra om, tom. längtar efter...
Åsa kommer också innimellom med lite visdom. Det är skönt prata med Åsa ibland. Det blir lixom inga tårar. (skulle vara skratt-tårar då) Skulle jag ringa henne och börja snörvla under samtalet skulle hon med säkerhet låta mig tjuta ett tag och sedan säga. -Jamen du! Det kan faktiskt bli värre. Klacken på dina snygga gucci kan ju gå av... Om jag då envisas med att beklaga mig än mer så skulle hon kunna avbryta mig med -Du! i ditt fall skulle det nog bli värre om du faktiskt fick det du önskade dig!
OM jag nu mot förmodan ÄNDÅ FORTSÄTTER så skulle hon tålmodigt lyssna och humma med en stund sedan avbryta mig med - Öh! du! kan jag få ringa tillbaka till dig lite senare (underförstått en vecka eller två) jag ska bara sätta upp en tapet, fälla ett träd och sy en klänning av vinkorkar först.
Ja det är Åsa!! Åsa som faktiskt sätter saker i perspektiv. Nu kanske Åsa låter som en person man INTE vill prata med när saker jäklas. Men det är just det man vill.  Mitt i alla sarkasmer och skratt så tårarna sprutar finns där en otroligt varm och medkännande människa som faktiskt förstår och därför kan slänga sig med dråpligheter. Åsa vet! att allt går över. Åsa vet att allt går över och ersätts av något nytt. förmodligen mycket värre. Det är det som är så komiskt!! Det är ju faktiskt sant! ALLT kan faktiskt alltid bli värre. Det kan vara så att man går igenom förlust eller kris utan att ha någon som finns där. Någon som faktiskt bryr sig om hur man har det. Jag kan vara lycklig för jag har vänner. Inte något alla har. Mina vänner är också de mest fantastika vänner som finns.
Idag skrev en annan underbar människa och vän till mig, Anna. Hon skickad en riktig måbralåt till mig och jag tror den bäst får tala för sig själv...

 

1 kommentar:

  1. Jonna, om jag inte visste bättre skulle jag nästan tro att det är mig du skriver om.....
    Love you!

    SvaraRadera