måndag 3 september 2012

Plötsligt har vi en skolpojke!

När barnen börjar skolan brukar man undra var tiden tog vägen. Helt plötsligt har barnen klivit in i en annan värld och vi föräldrar får plötsligt ännu ett ansvar att axla. Skolan kommer man inte ifrån. Trots man inte har en bra dag eller känner någon form av otrivsel. Det är bara bita ihop, och tvinga iväg barnen och jobba för att det ska lösa sig.

I och med vår flytt hit tappade jag två år av förberedelser inför detta faktum. Shjoop! shjoop! Gick tiden. -Och idag, klev sonen in i denna värld. I en ålder av hela fyra år!

Ankomsten till skolan var faktiskt ganska odramatisk. Tro det eller ej.
Först en samling för samtliga barn tillhörande KD 1. En vältalig dam presenterade verksamheten och lärare. Samtliga i gruppen av lärare tog för sig och sålde in sig, väl tränade som de är. Och allt var intressant. Ända till en chef för den arabiska gruppen skulle göra sin presentation. -Då blev det väldigt intressant! Jag fattar fortfarande inte vad som egentligen hände. Jag har svårt tro att det var tänkt så som det blev. Först trodde jag att han fått en blackout. Men när han kom till sista bilden i sin powerpresentation och mumlade något obegripligt till avslut, så såg han ju ändå ganska nöjd ut. Så blackout fick jag ändå avskriva. Men vad var det då? Hade jag stött på något kulturellt obegripligt igen? Påminner mig om att vara nyfiken så jag inte blir fördömande och rasistisk som vår "resekonsult" varnade oss för. Nyfiken? Hmm, kunde han fått en stroke? Men varför ingrep ingen? Nyfiken Jonna! Ööh, han kanske telepaterade med oss och jag var den enda ( och Jano ) som inte hade nått den nivån i kanalisering(?) Bestämmer mig för att det nog var så det var. För att inte verka fördömande....och bli rasistisk!

Annars kan jag berätta att min son har fått en riktig pudding till fröken. En fördel med det är ju att Jano iallafall inte kommer bli sur eller protestera om han någongång kommer måsta ta Samuel till skolan. Det gäller se fördelar i allt. För att inte sluta som fördomsfull eller rasistisk menar jag...

Samuel verkar tycka dethär med skola är en bra sak. Och det är ju bra. För imorgon har han full dag. Det innebär att jag lämnar. eller rättare sagt. Jano kör mig och tre ungar till skolan. Eftersom jag just fått höra att mitt Sverigeglömda körkort kan ta mig till kvinnofängelset i tre dagar. Det vore ju synd hamna där när man äntligen kan njuta av sol varje dag. Och kanske inte heller så lätt förklara i kommande jobbintervjuer att man redan första veckan i ett nytt land betett sig så kriminellt att man blivit inburad. Fast å andra sidan kanske mina chanser till att få håret klippt skulle öka där. Jag är verkligen behov av en klippning! Okej där hade vi ett litet sidospår... Tillbaka till Samuel och skolan. Han blir lämnad av sin far och sin potentiellt  kriminella mamma senast 07.50 och ska bli hämtad 14.00. Mat ska medtas, samt snacks i någon form. Tvärr kommer Samuel få nästintill frysta pannkakor med i matlådan. Det normala man har här är varm mat i termos men vi har bara en "frozypack" där man fryser ner locket. Den iden som kändes så bra hemma...
När jag förberedde Samuel på att han imorgon skulle vara själv på skolan ,frågade han om han skulle sova där. Han kändes så utelämnad då... Lilla Samuel som försöker vara så tillmötesgående.


En annan sak som jag efter ett tag noterade (för att inte noterat det skulle man varit helt synskadad å andra sidan) Var att foträta skor inte passar en mamma på skolan CAS. Här är det klackar som gäller! och då pratar vi inte en promenadvänliga sådana heller. Vi snackar höjd så att iallafall jag varit tvungen transporteras in i bärstol för att kunna ta mig någonstanns med dem (Såvida jag inte bara höll dem i handen) Jag såg nämligen stilettklackar, platåskor, 10 cm klackar med strass och dessa klackskor med röd sula som kommer från den designen jag inte ens har råd uttala namnet på. Inte heller passade min beige ballonkjol in. Jag såg ut som en morkulla. By the way...Undra vad Dubais motsvarighet till morkulla är? Any how. Många hade klänningar som jag bara har på fin fest. Och jag kan inte föreställa mig att dessa kvinnor för evigt ska orka kliva upp klockan 04 på morgonen för hinna med alla skönhetsbestyr. Eller kan det vara så att de gör sig fina redan kvällen innan och hänger upp sig själva på en galge i en parfymerad garderob för kunna sova lite längre? Inte vet jag men jag vill verkligen veta vad dessa kvinnor bär när de själva ska gå bort på kalas. Nyfiken Jonna!!! -Kanske var det så att de såg hela dagen som ett enda stort kalas och det bara var jag som inte fattat att detta var dagen D då stilettklackarna och glitterklänningen skulle på... Så var det nog! Imorgon ska jag göra bättre ifrån mig tänker jag...Det braiga med att bo här är att har man en "bad hairday "eller alla festkläder ligger i smutskorgen, så drar man enkelt en nikab över sig. Undra om det är någon som gör så...? Du ser en heltäckt kvinna med blå ögon. Hon har ett par skitläckra strass/stilettklackar som sticker fram under kjoltyget. Och så kommer hon hem och bara TADAAAM av med slöjan och där under ett par pösiga trosor med utsliten resår. En bh och gör mer skada än nytta. MEN ett par skitsnygga skor på fötterna. Det hade varit något det!

En annan sak som skedde idag var att jag för första gången såg en Burkini "Badurka"som jag felaktigt säger. DET väckte definitivt min nyfikenhet!! Att jag lade märket till henne var att jag såg något sprattla och stänka vatten i poolen och jag trodde seriöst någon höll på drunkna. Efter fokuserat lite inser jag att det är en kvinna som försöker kråla. Jag satt i telefon med min väninna Caroline, och var jag lite ofokuserad i samtalet innan så tappade jag nu helt tråden när denna kvinna reste sig och gick ur poolen. Inte bara det att hon hade en figurtajt dress, från topp till tå, där huvudbonaden av vad jag kunde se satt ihop med resten av dressen. Dessutom var dressen svart och grå men med ett reptilmönster. Ok, där får vi ändå säga att smaken är som baken så jag ska inte vara fördömande och gå in på det. MEN HUR KOMMER MAN I EN SÅDAN BADDRÄKT???? I min värld måste man stöpas ner, eller vakumsugas in i den. Jag fattar inte...

Annars har dagen varit ok men ganska seg. Ungarna ganska gnälliga och eftersom mitt körkort ligger i Sverige till ingen nytta är vi låsta här. Jag måste förlita mig helt på Janos goda vilja.
Det som känns bra är att vi nu börjar se ett slut på koffertboendet. Vi har fått ok på vårt hus och kan flytta in Söndag eller Måndag. För oss betyder flytta in i prinip att placera våra väskor med kläder i respektive sovrum.
I tillägg berättade Jano när han kom hem från sin andra dag på jobbet att nästa vecka ska han ut och resa!! Nämen så överraskande bra tajming, känns så bra att min tur är tillbaka...
Detta utlöste en lättare panik och jag slängde mig på chatten för att snabbt som attan få ner vår efterlängtade au-pair, Patricia.
Angående Patricia, så ville Samuel skicka en hälsning till henne i morse. Den lät ungefär såhär. -Patricia nu kan du komma till oss för vi har köpt en handduk och lakan till dig. Hon känner säkert att vi har fällt ut hela trygghetsnätet för henne med den hälsningen. För vad mer behövs för trivas hos familjen Mjelstad. Skulle vara rosa piller och huvudvärkstabletter då...

 

5 kommentarer:

  1. Meh.. Vad händer med bilden på skoluniformen?? :-D

    Har du ordnat så att någon skickar ner körkortet åt dig? Blir lite orolig om du ska vara "inlåst" med barnen i främmande land ;-).

    Kram kram

    SvaraRadera
  2. AAA en till som knäckt koden för lämna meddelande här!! -welcome!!

    SvaraRadera
  3. Måste testa kommentera från mobilen...

    SvaraRadera
  4. du e ju rolig du annelie hahahaha

    SvaraRadera