lördag 22 september 2012

Sluta upp vattna det som the gardener har betalt för ta ihjäl!

Det stod två tjejer, en ung och en mindre ung i en trädgård som en gång grönskade grönt och friskt. Klimatet till trots. De två "unga" tjejerna kom på en idé! varför inte börja vattna den hårt prövade brunmattan. Och så gjorde de det medan stora planer målades upp. Här skulle kämpas för att varje liten rot skulle få näring!
Väl inne i huset mötte de bossen. Bossen med pengarna. Sprudlande berättade de om planerna som skulle göra brunmattan grön och fin igen. Lite vatten och kanske lite kärlek inimellom var det enda den önskade.
Bossen satte ner foten! Vattnas!? HU!! Det ville han inte höra talas om. Vatten och tid är pengar! Gå en kurs i Indiskt matlagning istället det gillas bättre, men slut upp med vattna det som the gardener har betalt för ta ihjäl!

Det brukar vara populärt att stämpla mig som virrig och "oturlig". Jag erkänner att jag bidrar till att befästa ryktet. Mest för att det är skoj. Jag gillar bjuda på saker. Misstag som även andra också kanske gör men inte vill erkänna i rädsla för verka korkade. Jag bjuder på det för jag inbillar mig att jag inte är korkad. Och i min inbillning tror jag inte heller mina vänner tycker det. Livet är inte särskilt enkelt. Det går upp och det går ner. Och så funderar man därimellan om man verkligen gjort de rätta valen. Trots detta vill jag säga att det finns så mycket att skratta åt!! Och jag tror att jag är lagd åt det "dråpliga" hållet.
När jag är med människor som inte tar sig så fullt på allvar, mår jag som bäst. Människor som bjuder på sig själva tycker jag också brukar ha ett stort hjärta. Iallfall om jag ser på mina vänner! Mina vänner har en förmåga dra till sig andra människor. Man vill umågs med dom. Inte bara jag utan väldigt många gillar just mina vänner! Vilket betyder att mina vänner har fler vänner än mig. Och jag tror det beror på att de bjuder på sig själva och är varma -För vem vill umågs med en trästock?! Nä, mer skratt åt folket.
Jag har en kollega och vän, Mats, och vi har upplevt den del knasiga saker tillsammans. Vi har tagit hem affärer, vi har fått de mest omöjliga att gå i lås, vi har blivit både fram och baktalade, vi har förlorat en gemensam vän. Och herregud vad vi har skrattat!!! Åt allt faktiskt! Mats, han har gjort mitt jobb roligt att gå till. Och nu när jag är här känner jag att jag saknar den gemenskap han har erbjudit mig. Mats! Jag tycker du är kanon!

Det jag vill slå ett slag för är att se konflikter och andras personligheter med en liten glimt och du får mer skratt i livet och själen blir glad. Undvik människor som inte vill skratta vare sig med dig eller åt sig själva. De vill döda din lust och i värsta fall döda din person. Detta förmodligen bara för att de själva inte har någon. Jag är inte psykolog så ta inte detta som ett vetenskapligt belägg nu för guds skull!!
Men för att ge en tydligare bild av vad som kan vara komiskt så vill jag illusterar detta med en bild. Detta är en sak som kunde blivit tråkig men som inte blev det för det löste sig även om det tog en liten stund. Se bilden och försök klura ut vad som pågår... Låt mig sedan få veta om jag är den enda som gör misstag....
 
Annars har den mesta delen av dagen gått åt på IKEA. Vi klämde in oss alla sex. Både olagligt, dumdristigt men mest trångt i en lite Toyota. Om jag reflekterat över att det var ont om plats innan vi passerat ENTRE på dörrarna till IKEA var det inget mot hur det var efter EXIT...
Strykbräda, torkställning, stol, galgar, leklådor, durkslag U name it huller om buller i hela bilen. Lilli hade både strykbräda och torkställning som tak där hon satt under plast. Rena syrgastältet men utan syrgas. Hade aldrig drömt om att åka så i Sverige så varför här?! Idioter var vi. Men det gick bra så därför skojar vi om det....
I det trånga utrymmet fastnade mitt bälte. För var gång jag rörde mig låstes det än tajtare. Det utnyttjade Sander som tömde IKEAkassen under våra fötter på knivar och saxar som han sågade med på mina ben. Det var nästan så jag önskade jag var Patricia som satt fram med en stol och leklådor ända upp på näsan. I tillägg var hon kartläsare och det var helt obegripligt att hon ens kunde veckla ut den meterstora kartan på det utrymmet. En eloge till henne. Och en eloge till mig och Sander som inte dog under färden.
Slut destinationen blev "huset".


LilliLiten var sliten efter shoppingen
och provade sin nya säng...Patricias sänglåda.
Är man liten så är man!
 
Patricias fixarådra ser potential i trädgården
och kommer på den genialiska idén att vi kan fixa den själva!
Patricia sitter i Janos "rökhörna" där gigantmyrorna har sitt bo.
Ska han röka i trädgården är det väl där han ska göra det.
 
 
 
Efter tömt allt inhandlat på sin plats, gick två tjejer, en ung och en mindre ung, ut i en trädgård som en gång grönskade grönt och friskt. Klimatet till trots. De kände de ville ge lite av sin kärlek till en döende brunmatta... 
 
 

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag skulle jätte gärna vilja bli au pair åt en svensk familj i Dubai, mailade din vän Caroline igår på aupair-world.net. Hon svarade mig men jag kan inte öppna det, skulle du kunna be henne maila till mig istället? Amandamyllyla@gmail.com
    Skulle hon inte behöva ha någon kanske du känner någon annan familj i Dubai som du kan ge min mail till så kan jag berätta mer om mig själv! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Amanda! jag ska hälsa Caroline img. Har inte hört om någon svensk familj än men kan ha dig i tanken om det dyker upp // Jonna

      Radera