fredag 21 september 2012

Moving out, moving in, and moving...?

Har varit i huset hela dagen. tänkte det var dags göra adressändring och flytta in. Det tyckte tydligen jättemyrorna också. OM de menar allvar blir det moving out för min del....

Tyvärr fick jag inte huvudet med mig tillräckligt för fota dessa brolier myror. Men se en svensk drottningmyra framför er och föreställ er henne pumpad med steroider...
tackolov hade jag rustat med myrmedel. Detta pulver slängde jag över hela golvet i tvättstugan. -Och väggarna enligt min "lätt" stingsliga man...

Har inte skrivit på ett par dagar så en liten summering är kanske på sin plats.
Igår när jag och Patricia med barn skulle hem från Dubais svar på K-rauta, ACE,
så svängde vi av i EXIT på anvisad avfart mot Dubai. Det visade sig efter ca fem minuter att den skylten kommit upp innan självaste vägen är färdigställd. Så efter en rondell och 50 meter väg blev det...Öken! Så tur man inte körde svin tänkte vi...
Har förstått att detta kan vara Dubai i ett nötskal. Och kan knappast skyllas på min vimsighet!
En annan lustig sak jag såg vid ett rödljus, som varade så länge att jag började fundera över om det ens hade fler lampor överhuvud taget. Jag såg framför mig hur de packade in heliumfyllda ballonger genom bakluckan. Vilket det vid min omkörning visade sig att det faktiskt måste packat in dem den vägen! För bakom chauffören var en vägg. Då blev det med ens så lustigt att jag bara var tvungen lägga mig bakom igen för att fota.

Gårkvällen avslutades med en arg och ganska högljud Samuel som slängde igen en sovrumsdörr så jag trodde den skulle gå av med gångjärnen. 3 Minuter senare kommer han ut ur rummet och inte ett spår av aggression kvar. Han har nämligen sett ett gigantiskt stort Sverigemoln!!
 
I förrgår var jag och valde ut möbler för att sedan senare få uppleva en oerhört lååååång avslutningsprocess a´la gäsp!
Under dagen gick jag under samma tak i ca 2 timmar och antecknade ner möbler jag kunde tänka mig till huset. Skuggan var där! Skuggan har nämligen vääldiiigt lång arbetsdag 9-23. Varenda gång jag får tillfälle prata med de människor som arbetar inom service kan jag inte låta bli tänka på allt gnäll jag hört under mina sälj och serviceutbildningar. jag säger inte att arbetstiderna här är humana eller något att sträva efter. Men f'* vad vi gnäller i Sverige!
Här jobbar man inte bara för att få pengar. Här jobbar man för att kunna överleva!
Tillbaka till shoppingen. På kvällen tog jag och Jano en tur tillbaka till möbelaffären på två våningar. Jag visade och han klagade. Kanske inte på det jag valt utan mer på att sakerna kostar pengar.
Hur som helst. Vi kom till betalning i allafall. Det tog ca 45 minuter att genomföra betalning av varor med hemkörning. Jano satt och blev serverad kaffe och jag ugglade i en blommig soffa och glodde runt. Hur mycket min blick än irrade runt fastnade jag ständigt på denna lampa (?) Paret bakom köpte den!?!
Hur mycket ska den kosta för att bli snygg tycker ni? kostar den bara 999:- är den ju "billig" 12000:- funderar man på om man själv har dålig smak som inte bländas av svanen. Eller? 
 
Nästa pryl kanske kommer bli "årets julklapp" ?
 
 
Idag har Patricia varit ledig. (Det visade sig senare att hon haft otur och blitt sjuk igen!)
Vi började morgonen med frukost. Idag tog en av servitriserna Lilli med på en vandring i buffen. Hon roffade och gottade sig i det mesta. Helt otroligt, men här är barnen i ständigt fokus.
Tjejen Samuel sitter med. Har kommit till Dubai för att hennes nioåriga son ska kunna gå i skola. Kommer inte ihåg var hon kommer  ifrån. Men hon kommer inte se sin son på över två år till...Han bor som oftast på skolan men var tredje månad får han komma hem till mormor. Inte oftare för det har hon inte råd med. Hon jobbar på Officedelen på hotellet .Men på helgerna här med barnen. Hon är ledig en halv eftermidda i veckan!! Hon sa till mig att leka med barnen här gör att avståndet till sonen känns kortare. Heartbreaking!
 
Just det här med barnen så är skillnaden stor mot i Sverige. Där man knappt kan tilltala ett främmande barn utan verka konstig. Här pratar alla med barnen och står man i hissen med dem så kretsar alla frågor runt barnen. Här är man mycket mer delaktig i barnens liv har jag märkt. I skolan förväntas föräldrarna engagera sig i alla de möjliga aktivitetern. Hämtning och lämning på skola är också ett arrangemang som innebär tid. Man sitter hur mycket som helst i bilen!!!
Men vad gäller barnen så verkar alla genuint intresserade.
Det känns också så skönt att veta att mina barn får uppleva att det finns så många snälla vuxna. Särskilt nu när mamma och pappa är lika lättretliga som två terrier
 

 
 Så för att roa och samtidigt hålla ungarna borta från myrgiftet, så de inte skulle börja lysa grönt i mörker, blåste jag upp en badpool med mina astmalungor. Det var tungt kan jag säga. Jag kan också kontatera att få konstgjord andning av mig är inte med säkerhet livsuppehållande... Vi fick inte mycket gjort. Men lite är bättre än inget!
Här badar lille Sander!
Upptäckte den stora nackdelen med stenhus idag. När Sander skriker på det sättet bara Sander kan skrika på så slår det mellan väggarna. NOT GOOD! Im moving out!
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar