tisdag 4 september 2012

Och på den svarar jag -BAJS!

Hur mycket man än älskar sina barn. Och det ska alla veta att jag gör innerligt. Så finns det inga (med undantag äkta män) som kan driva en till större vanvett.
Har dock just läst i Paulo Coelhos bok Valkyriorna att vill Gud göra människan tokig så uppflyller han alla hennes önskningar...

I 44 grader värme med ökenvindar är toleransen redan knapp. Lägg då på en supertrotsig, skitenvis, bajsgapande unge, i en hiss full med speglar... så är det inte långt ifrån att det slår helt slint!
Jag har funderat lite på vad som skulle behövas i just en sådan situation för att jag bara ska bestämma mig för "let it go" typ. -Kan det vara en ful förolämpning? Eller vagnen som puttas över solbrända tår, Eller att någon hastigt och oförberett drar av en simglasögonen som fastnat i ett vått, tovigt och oklippt hår? Eller att någon står på ens våta flippflopp just som man ska skynda sig ut igenom hissdörren? -Har du någon som helst aning om vad som sker när någon gör det förresten??? Vill du testa så räkna med att få väldigt ont i simhuden mellan stor och pektå!
Nja, det krävs kanske lite mer ändå för att jag ska komma helt ur balansen och inte kunna komma in i den igen. Även om han tillslut kapitulerar (vilket han sällan gör, om han ens någonsin gör det) så är hans svar på tillrättavisningen -BAJS!
Man kan ju inget annat än beundra honom för det modet han ändå uppvisar! Tänk att stå kvar när någon är riktigt arg på en. Någon man kanske tycker är orättvis eller bara stygg med en. När vederbörande kräver svar eller tror att de fått in en poäng så trycker du bara till med ett -BAJS!
Bajs kan ge en rätt bra uppfattning om vad den andra tycker om situationen. Tänk på det nästa gång ni inte håller med men inte kan eller vågar stå på er. Säg BAJS bara!



Annars har min fyraåriga skolpojke blivit körd till skolan idag. Denna gången för att lämnas och gå hel dag. Den ursnygga Fröken, Ms Sara, pratar engelska och de flesta andra barn också så det blir spännande se hur han upplevt dagen.


Samuel kan verkligen överraska...
Igår i poolen lekte han med "dykdockor" såna man slänger ner som sjunker och man sedan dyker efter. Det var Samuel och en arabisk kille i samma ålder i poolen. Rätt som det var hör jag att det börjar bråka. Tänkte att jag avvaktar en stund och ser vad som händer. Den arabiska killen gick upp och satte sig hos sin ganska stora pappa. Så stor att hade han sagt att min pappa är starkare än din hade jag hoppats på att samuel inte skulle utsätta jano för risker genom säga emot.
Efter ca tio minuter kom pojken tillbaka ner i poolen. Då ser jag hur Samuel med stora kliv i vattnet närmar sig honom igen. Denna gången hytter samuel med dykdockorna mot pojken och säger med bestämd röst- Dehär är inte dina. FÖRSTÅTT?!!!
Det blev lixsom då aktuellt ta upp Samuel ur vattnet för kyla ner honom med lite drickvatten...

Nu kom Samuel hem och han hade en del att berätta. Bland annat att fröken förstod honom när han pratade engelska. Det var ju  glädjande höra att han under sex timmar gjort ett milsprång i det engelska språket. Såvida han inte bara hade en konversation som handlade om left, right, hello, goodbye och thank you.
Igår fick vi med oss ett häfte från skolan som
skulle vara en typ av guide till oss KD 1-föräldrar. Där stod det förutom att det är extremt viktigt passa tiderna, att ungarna ska kunna torka sina egna rumpor efter toalettbesök, ha ett gott uppförande så stod också saker vi skulle tänka på vad gällde barnens matlådor. Bland annat så får man inte ta med produkter som innehåller gula och röda azoämnen. Just för att dessa kunde skapa ett oönskat beteende, behavior problems. Och behavior problems är inte acceptabla in the american school. Tur man inte gjorde sitt tonårsinträde här tänkte jag spontant...Utan att det var i Vindeln revolten pikade. I Vindeln, där de flesta lärare hade så fullt upp med sina egna "behavior problems" att det inte ens noterade andras.
 
Näru, här i skolan är det ordning och reda och helg redan på freda!!
Vi fick baxning idag för att vi inte införskaffat vita gymnastikskor till idrotten imorgon. Så innan skolan imorgon tänke vi låna ett par vita skor av Caroline. Tack för Caroline!


Sen tyckte de vi kunde ordna en riktig matlåda till eleven. Köpte ju en fin och braig frozzypack och vattenflaskor innan vi reste.
Men var eee deee??? -Så Samuels pannkakor packades ner i en plastlåda. Not popular tydligen!

Saker och ting går inte alltid enligt planerna. Inte hemma och definitivt inte här! Förutom all tid man måste tillbringa i bilen så har olika kulturer olika förhållningssätt till tid. Här med alla kulturer har vi tidsoptimistens Mecka!!
Idag skulle vi inhandla vita skor och ny matlåda. Men Jano fastnade i ett kalas för sin chef så vi lägger alla äggen i en skål och satsar på imorgon. Då ska skor handlas i Al Barscha, sen ska vi till Dubai Mall till Pottery Barn för att avsluta med IKEA Väldigt tidskrävande Såhär går det när planerna spricker!
 I stockholm hade detta varit fullt möjligt hinna med!
Jag kan jämföra att storhandla i stockholm och storhandla i Dubai med att åka från Västerås till Stockholm innerstad i rusningstrafik, för att besöka ett sjukt stort ICA på toppen av NK. Du ska sedan med dina genomskinliga plastkassar och blöjpaket passera butiker som GUCCI, ARMANI OSCAR DE LA RENTA etc. In i garaget där det är sjuuukt hett!! Förhoppningsvis hittar du din bil .Och den är inte inparkerad mellan två suvar.

Eftersom som saker inte gått som planerat fick jag dra med mig tre sura barn till hotellets "pressbyrå" för att handla lite mjölk. När jag skulle betala ser jag en skylt, MICRO SIMKORT!!! Meeeeen åååå!!Vi som jagat runt hela Dubai i en vecka och så fanns det här... Nu blev jag faktisk mer glad än irriterad för idag gick jag slut på pengar på mitt kontantkort. Så jag såg läget att få imponera lite här hemma med att faktiskt självständigt lösa detta.
Jag frågade artigt på min rostiga engelska. -Do you have refill? Och pekade på skylten. Han: -Do you want simcard? Jag: No i want to.... öh vad heter det? Eftersom han inte greppade refill måste det vara fel! Jag provar igen - I want more cash on my card! DETDÄR lät bättre i huvudet!!! Mannen: you want what? Jag: I have no cash in my phone, can i buy? Do u have? Nu var det inte längre jag som talade utan mina demoner, för bätter engelska än såhär kan jag väl!?!?! Mannen: Do you speak arabic? Men vad faaan, vad tror du?! Hörs jag ut som en multispråkmänniska??? (tänkte jag) Han svarade själv på sin fråga -No you dont. You come back tomorrow bring phone! ok?
Yes, i will do that.  Tack för du verkligen ville förstå!! Din bajs!

 

3 kommentarer:

  1. Hei Jonna, nå har jeg hatt en koselig stund å lest på din blogg. Veldig kjekt å god underholdning, ser dere så klart for meg i de ulike situasjonene. Godt å høre at dere har det bra, spennende å følge dere videre. Hilse masse. Her hjemme er det bra med oss. Klem Sølvi

    SvaraRadera
    Svar
    1. vet inte om det är bra eller dåligt att du få en klar bild av oss ;) ;). Jodå vi har det fint. Det är helt underbart med sol varje dag!!!! Hälsa Stig så mycket och va rädda om er!! kram från oss

      Radera