fredag 7 september 2012

Shop till u drop. Eller shop all around the clock...

Igår var ännu en dag i staden som lever med puls dygnet runt. Ska jag fortsätta leva såhär kommer jag korta ner mitt liv med flera hundår. Minst! Trodde aldrig jag skulle bli så sliten av att handla...

Igår natt. 23,30, räknas väl ändå som natt i Svenska mått. Eller? Stod jag ironiskt nog i matkön på "ICA MAXI i Häggvik" igen. Tack och lov denna gången i foträta flippflopp. Detta måste bara vara slutet innan hjärtat slutar slå tänkte jag. Kan inte minnas när jag varit så sjukligt trött senast. Hela dagen har jag och Caroline rasat runt i olika ärenden. Morgonen började på IKEA. Med oss hade vi lilla Melanie, Carolines 1,5 åring. Och mina minsta. Efter tre timmar stapplade vi till slut utmattade mot kassan med vår vagncaravan. Nu har jag varit på IKEA i Dubai tillräckligt många gånger för förstå hur det fungerar här. Jag ska försöka leda er lite i hur en handlartur kan gå till.

Du har din lista hemifrån. Du plockar med dig allt det du kan stoppa i en kasse. Om du nu i tillägg har tre barn med dig. Vilket var vårt fall och innebar en dubbelvagn och en shoppingvagn. Och inte nått slutet av din lista när du fyllt vagnar och kassar för allt vad det bär. Utan i tillägg ska få med dig större paket som exempelvis sängar, skrivbord, speglar etc.uppstår förmodligen som den intelligente förstår logistikproblem. Såvida du inte har fler armar än två! Vilket flertalet av jordens befolkning inte har! Så funderar man: -Hur gör jag nu? I Sverige kommer du mest troligt  tillbaka en annan dag. Kanske utan barn om möjligt. Men i Dubai sätter man full spinn mot Ta-det-själv-lagret och där ställer man sig i kö för få en hjälpande hand. Nu händer följande... Om det någonsin blir din tur. Räcker du fram din lista med ordernummer och hyllplats. Som du bör fyllt i antingen innan du kom till IKEA eller på plats. När någon vänlig och underbetald själ i IKEAtröja blir ledig och tar lappen så börjar arbetet med att hämta dina paket. Blir det Mission completed så tar den vänliga och underbetalda själen vagnen eller till och med vagnarna till en kassakö. Och du blir ombedd att gå dit. Så snart du slantat upp i kassan så startar servicen igen. Nu tar kassörskan fullt ansvar för att dina lösa artiklar blir ordentligt packade. Sen påkallas en ny vänlig och underbetald själ som nu drar dina lastade vagnar. Du har nu två val. Blir det direkt styrning till bilen. Så lastas allt in i bilen. Eller blir det val två så styrs ekepaget mot luckorna i Home delivery. Där tar du en kölapp och hoppas att du blir betjänad på denna sida av dygnet. Blir du det. Så möter du nog mest troligt en mindre hjälpsam men säkert också underbetald själ. Denna varelsen tar dina uppgifter för du ska kunna få det levererat till ditt hem.
Det är här det blir kul med IKEA igen!!
 Dagen de kommer (detta har jag bara hört men ska förhoppningsvis få bekräftat  Söndagen den 16/9) Tar de dina paket. Bär in de i ditt hus. Till rätt rum. Man kan nu tro att servicen tar slut där. Men icke!
Varorna packas nu upp, skruvas, spikas och bankas ihop till en möbel och blir ställda på önskad plats. Allt för noll kronor om du handlat för över 2500 AED. Som motsvarar ca 5000 KR.  Allt är bekvämt och underbart! Bara du har all tid i världen samt ett oändligt tålamod att vänta på din tur...
Efter tre timmar i Ingvar Kamprads domän var det dags låta sig trött och hungrig slutligen golvas av garagets hetta!
Även denna gång fylldes Carolines monster truck med prylar och tillsammans med våra svårt sargade kontokort lämnade vi Sverige.

Igår sa Caroline att det är lätt att vänja sig med den höga servicen. Men jag vet inte riktigt det....Den har en baksida också. Du måste nämligen kunna leva med ha en människa följa dig runt som en skugga i varje move du gör. Räkna kallt med att hur du än vrider och vänder dig, så ser du din personliga serviceskugga där. Lyfter du på en sak eller tittar lite för länge på något så är de där... -Very nice, u try?  Kanske kommer du också känna skuggans besvikelse när du efter två timmar bestämmer dig för att du inte skulle göra någon större affär. Utan bara ta dina tio kaffekoppar. Betala. Få det paketerat. Och lämna butiken.
Du var inte nyckeln till ett rikare liv för skuggan denna dag!
Efter vår övertid på IKEA var det hög tid för Carolines son på fyra år att hämtas från sin skola. Klockan ett slutade hans lektion och vi var redan vääääldiigt sena. Kvart över ett satt vi helt fast i en av Dubais berömda bilköer. Till skolan kom vi en timma sent. Då uppstod problem två. Samuel skulle vara hemma klockan två!! Nu jäklar blev det fart igen...

Klockan sex kom Jano hem. Vi satte oss i bilen och styrde den hjulburna bastun mot Meadows. Klockan sju lämnade vi,naturligtvis jag och Caroline, eftersom jag adopterat henne, våra äkta män och barn för att åter dra ut på äventyr. Nu blev det Mall of Emirates och butiken "Home Centre"
Det var där jag mötte min första "Serviceskugga" Det finns så sjuuukt mycket att se på. Så sjuuukt mycket man vill ha. Och jag måste erkänna att handla ett helt nytt hem är väldigt kul!! Det som är ännu roligare är att Caroline ligger några månader före mig och slänger ut tänkvärdheter titt som tätt. Bland annat att inte köpa små möbler för de sugs upp av de stora ytorna i huset.

Idag tog jag och Jano fasta på vad hon sagt och köpte DEN flådiga sängen. En säng man aldrig skulle drömma om att sätta i sitt Sverigehem. Men som känns helt ok i dessa stenhus som behöver lite flåd och krumelurer för att göra sig trivsamma. Till Janos förskräckelse har jag valt en "fluffsoffa" med mekanik som skjuter ut fotstöd. Dessutom mörkt brun. Hahaha -MEN! som min mentor sagt! Här vill man sitta bekvämt för man är inne så mycket. Jag tog henne på orden. Och! Jag kan  lova att Jano kommer somna gott i den många gånger!!!
Hur det gick till när vi besöke den butiken har jag inte fått tillräcklig distans till för att kunna skriva om. Men jag kan säga så mycket som att mina små söner hängde som små apor i vart möblerat hörn de såg. Eftesom jag inte lärde mig min läxa om IKEA Dubai igår, styrde vi däcken dit igen. Ungarna var varma och griniga redan innan vi kommit in i garaget. Sander mindes sitt trauma med den uppblåsbara DINOmänniskan och sa direkt. -Inte gå till Dinosajusen mamma!!
Vi traskade runt på IKEA och det var knökafullt idag eftersom det är "Lördag" här. Jag hade med mig en lista från det jag handlat och lämnat på Delivery och som jag idag skulle komplettera. Av en ren tillfällighet noterade jag att det jag menat att den "vänlige och underbetalda själen" skulle packa ihop åt mig. Dvs två barnsängar i mått 90 cm till killarna och en juniorsäng till Lilli. Plötsligt blivit två spjälsängar och en juniorsäng. En juniorsäng som jag nu inte ens hittade på IKEA. Service i all ära...
Naturligtvis blev konsekvensen av detta ännu mer oändligt köande i alla möjliga kassor. Först betala de nya rätta varorna, sen till Home delivery, sen återlämningen av gårdagens felköp och tillslut återigen Delivery. Som grädde på detta strejkade dessutom Janos kort! Jano ska faktiskt ha eloge för sitt köande och jag sträckte på mig i ett svagt ögonblick för ge honom en välförtjänt puss. Men, kom på att så kan man inte göra i "Dubbis". Husomhelst han ska ha eloge för sitt tålamod" Och jag ska ha eloge för min stora blåsa!
Väl hemkommen frågade jag Jano om vi skulle beställa upp var sin öl på rummet. Efter check i Drinklist noterade jag att samtliga drinkar var "Virgin".
 Så man kanske kan säga att där tog servicen i Dubai tillslut, slut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar